Devlet ve toplum

Behruz FARUKOĞLU

Eziz ve Böyük Türk Milletim.

Bezen insanlarimiz devlet ve hökümet( iktidar) ne oldugunu bilmezler. Her zaman yönetim bir iyi ve ya kötü bir işler görerse halk devletle iktidari ayird etmeden her şeyi devletin üzerine atar. Bu da toplumun ( cemiyyetin) çoklugunun cahil ve savadsiz olmagindan ireli gelir. Hettda halk ve millet anlamininda başka başka bir şeyler oldugunu bimezler.

Evet efendiler ilk sirada Devlet nedir? Nece ( nasil) yaranmasina nazar salak.

Devlet anlayişi – İnsanlar tebietinden ( dogusundan) yaradilişindan heyatda ölüm tehlükesiyle tek başina karşi karşiya oldugundan başka birileriyle birleşerler. İlk önce aile kurar ve bu aile kan soy baglariyla bir birine baglanarak tek dogu tehlukesiyle mucadile etmekden kurtulmak için ,böyüyüb daha da güclü olmasi için , güclü nün zeyifin üzerinde kalib gelmesinin korkusu , caninin ve sevdiklerini,elinde bulduklarini itirmemek ( kayb) için başka diger bir ailelerle birleşerek diş tehlükeye karşi güclenmesini saklar. Aile – kendi bir kiçik devletçilik anlayişidir. Aile de Ata - iktidar rolunu oynar, ana ve cocuklar, diger aile üzvleri iyse halk rolunda olur, eger aile de her kes istediyi kimi ne istediyini yaparsa ve ailenin esas kanunlarindan çikarsa, onda o ailede haos olar, ailenin koruma kanunlari mehf olar. Ata aileni korumak ve ayakda saklamasi için, ailede güzel ve pozulmasi olmuyan kurallar ve yasalar koyar ki, bu da ailenin saglam temellere ve geleceyine qaranti ( karanti) olar. Aile de her kes bu yasalara uyarak, aileni yaşadar. Yok eger aile de özbaşinalik olursa, yasalar çiynelirse, böyük kiçik saygisizligi olursa, gelirlerini çikarlariyla uygun gelmesse ve terbiyesi, ahlaki pozulursa onda o aile dagilib yok olmasi kaçilmazdir.

Atalarimizdan bir söz vardir biz Türklerde- Ailesini yönete bilmiyen ne devlet yönete biler, ne de toplumda saygili ola bilmez.

Devlet- anlayişida burdan gelir.

Her bir aile de bir siyah kurt olar ki, bütün ailenin yükünü omuzlarinda daşiyar ve aileni saglam temellerde inşa eder. Bu siyah Kurt Lider rolunu oynar.

Sonra bu aileler ekib becarmek için torpakdan kendilerine arazi cizar, sinirlar çeker ve bu kendisine kutsal bir yere Vatan , Ölke , Yurd deyer. Milletlerin bir biriyle yaşam ve ölüm korkusu altinda birleşerek bir sinirlar içerisinde yaşamina – HALK deyiler. Halk da idare olmasi için sinirlari içinde yaşadiklari arazide yönetim kurar ve yönetimede bir Lider, hükümdar, Yönetimçi seçerler. Yönetimçi de bu toplumu bir arada tutmak için ve adaleti saklamak için Yasalar, kurallar tetbik eder.

Bu yasalarla bir sinirlari içerisinde yaşayan halkin, toplumun vatanini, canini, malini koruyan , Bayraki, gerbi, Simvollari , Ordusu, parasi, adaleti sakliyan hukuk mehkemesi, asayişi koruyan gücü olan kuruma – DEVLET ismi veriler. Devlete te bir Yönetimçi sistem seçiler.

Yönetici sistem- İKTİDAR menasini daşiyir. İktidarlar siyasi yollarla gelir, darbeyle, halkin isteyile, savaşlarin neticesiyle de geler ve zamani çatdikda geder, amma Devlet korunar, Devlet elden gederse halkda, milletde mehf olur yok olma tehlükesiyle karşilaşar ve ya diger güclü devletlerin terkibinde köle kimi yaşar. Tarihe iyi bakdigimizda bunun nümunesini görürük.

İnsanlar doguşundan benemlik, egaist, kötülüye tez meyl eden, ne keder iyilik etsende her zaman yine ister, amma bir defe kötülük yaparsan 40 yil etdiyin iyilikleri unudar, sana kin besler. Evet bu biz insanlarin dogudan gelen hasiyyetimizdedir. Tebiyetimizdir.

Her zaman iyilik yaparsan sonunda kötülerin içinde mehf olursan. N. Makiavveli.

Devlet de topluma Hükmdarlik etmek ve ya Yönetimçilik etmek , her şeyi idare etmek ,hem iç , hem de diş işlerini idare etmeye SiYASET diyerler.

Siyaset de ahlak yokdur. Siyasetçi iktidar – Aslan kimi güclü, tülkü kimi hiyleger olmali.

Bunlardan biri olmazsa olmaz.

Devlet- iyi bir Siyasetçi terefinden yönetiler. Buna Devlet adami deyiler.

Bu devlet adami Yönetiçi iktidar- adaletli, halkin rifahini düşünen, hem diş tehlükeni , hem de iç tehlükeni zamaninda bilen, karşisini alan kişilerle ( Strateji analitiklerle) , bilgelerle Devleti idare eder. Verdiyi sözü tutar.

Amma Devlet in bekasi söz konusu olarsa , Devlet , Vatan tehlükede olursa , hiç düşünmeden ne verdiyi sözü tutar, ne dost tanir, ne de kimise tanir, Devleti için gereyini yapar. Atasinin oglu olsa bile göz yaşina bakmaz.

Devletler arasinda dostluk, kardaşlik yokdur, yalniz çikarlar vardir.

DEVLET - Monarhiya, Diktatorluk, Demokratiya ve Cumhuriyyet , kimi yönetimlerle idare ediler.

Gelecekde her bir yönetim hakkda geniş yazilarim olacak, eziz okuyucularim.

Dostluk, kardaşlik - soyla, dille, kanla olur.

Devlet te bir kötü yönetimçinin yalniş siyasi addimi- devleti ve halki dagdan uçuruma aparar, bir başka konşu halkarla, devletlerle kanli savaşa sokar, kan düşmençilikine getirib çikardar. Devleti yok eder.

Devlet - merd, cesur, comert , zekali kişi terefinden kurular, bir ahlaksiz, korkak, adaletsiz kişi terefinden yok olar, yikilar.

Devlet - yönetimcisinin bir elinde kilinc, digerinde kitab adalet olur.

Biz Türklerde Devlet - Tanri Kut vermiş AŞİNA soyundan Hakan olar, onun yaninda devleti idare eden AŞİTA soyundan elinde kitab tutan olar. ASİL KAN daşiyicilarindan.

Toplum, insan tebiati( dogusu) korkuya saygi duyar.

Sevgiyle , hoş görülüyle , saygi tez unutulur.

Hedden artik korkuda olmaz, çunki korku hedden artik olursa- O, toplumun itireceyi bir şey olmadikda , hemin yönetimi bir darbeyle, ya da bir siyasi gedişatla , ya da bir sui kesdle iktidardan endirer, bir başkasi yönetime el koyar. Bu her zamanlar olmuş ve olacakdir.

Ayni zamanda çok hoşgörülü, humanist, tolerant, demokratlik da olmaz.

Humanist Yönetimçi ni - insanlar korkak, zeyif bilib, ölkede, devletde özbaşinalik ederler, yasalari çiynerler, memurlar özbaşinalik eder, yönetiçini de halki da hiçe sayar ve bu da devletde Haos çikarar, bundan da hem iç hem de diş düşmenler istifade ederek devleti, vatani işgal ederler.

Devlet adami hem kilincini, hemde kitabini ne zaman ve nasil kulanmasini , iyi hesablamalidir.

Devlet kendi avtoritetini korumalidir. Devletde avtorite boşlugu olduk da toplumda her kafadan bir laf çikar, devlete karşi. Bazen yönetimçi toplumun, halkin gözünde kendini adaletli göstermek için siyasi manevirler eder.

Meselen- Kendi sevdiyi adamini bir şehere ya da bir kasabeye Vali , yönetimçi teyin eder, onada orda o menleketde ne kanunsuzluk etmesine fikir vermez, halki incitmesine göz yumar, ta ki, zamanini bekler. Halk artik o Vali nin ya Yöneticinin kanunsuzklarindan, ahlaksizlarindam, rüşvethorlugundan, özbaşinaligindan ve halka etdiyi zülümden bikdigi son hedde çatdik da , son anda onu görevden alar, hebs eder, halkin karşisinda mehkemeye çikardar, halkin karşisinda idam ( ipden asdirar) etdirer.

Bu siyasi manevrayla hem halkin inamini ve yönetime güvenini , adaletli olmagini kazanar , hem iktidara tehlüke olan adamindan da kurtulur.

Bir hükümdar savaşda zefer kazanirsa, toplum o hükümdarin eski kötülüklerini unutar, eger savaş kayb ederse ( uduzarsa) toplum hemen o hükümdarin bütün kötülüklerini söyler ve iktidardan indirer.

Bu na göre yönetimçi insanin doguşdan nasil naşükür olmasini iyi bilmeli.

Bu gün yaninda olanlar , sanin yönetiminde iyi güzel yaşiyanlar, her şeylerini hetta canlarini sana kurban etmeye hazir olanlar, yarin zor günde kendi çikarlari için, yada canlarinin tehlükede olmasindan , sani koyub kaçarlar ve ya sani satalar. Zaten insanin doguşdan yaratilişi bu.

Halkin gündelik yiyeceyi, içeceyi olmazsa ireli zamanlarda hemin halk insanin tebietindeki o heyvani yirtiçi üzünü gösterer. Sokaklarda bir birini yiyer hettda toplum Devlet yönetimine iktidara hucum edib ölmek ve ya kalmak savaşinda yer alar. Güclü -ler zeyifleri yiyerler. Haos olar ve Haosdan ya yeni devlet kurular ya da devlet yok olur. Tarihde bele hadiseler çok olmuş.

İnsanlar da doga da oldugu kimi en yirtici , en acimasiz bir yaratiliş parçasidir.

Yunan efsanelerinde ki, KENTAVR yari insan, yari at heyvan anlayişi , insanin hem insan hem de heyvan olmasinin dogusunda( tabietinde) olmasini gösteren bir tablodur.

Bir kapali yerde 5 fare ( siçovul) salarsak ve onlara iki , üç gün yimek vermersen 5, 6- ci gün başlarlar güclüler zeyifleri yimeye, sonra gün keçdikce bir birilerini yiyib bitirirler ta ki en güclü biri tek kalana kimi.

İnsanlarda aynidir. Babasinin ölümünü tez unutar, amma itirdiyi malin ,mülkün acisini hiç unutmaz.

Buna göre Devlet ve Devlet adami olmak her kişinin işi deyil.

İyi kumutan ola bilersen, hoşgörülü adam ola bilersen, adaletli insan ola bilersen , amma devlet adami ,Siyasetçi yönetimçi olmak , yukarida yazdigim kimi Aslan kimi güclü, tülkü kimi hiyleger olmalisan.

Devleti - korumak için merd ,cesurca olmakla baraber ,ahlaksizca da korumak kutsaldir. Teki Devletin bekasi ve yaşamasi saklansin. Ne yolla olur olsun , hatta şeytanla bazarlik etmek lazimdirsa Devlet için o bazarliga getmelisen.

Devletin- bekasi, azadligi için hetta kanunlardanda kenara çikmagi bilmeli, hetta yalan da söylemeyi bilmelisen ve verdiyin sözü bile tutmamalisan, mesele söz konusu Devlet ,Vatan dirse.

Devletin gücü onun Adaletinde, Anayasasinda, Hükük kanunlarindadir. Biz Türkler buna Töre diyerik.

TÖRE Konuşursa Han da bile susar.

Bunu hiç kim Hükümdarda olsa bile , poza bilmemeli, amel etmelidir. Onda diger bütün saheler de güclenir. Egitim, Ordu, Tarim ( kend tesarufati) , Sovunma sanayesi, İstihbarat bu saheler her saheden üstün tutulmali ve güclü olmalidir.

Halk Devlet- Devlet Halk bir olmalidi. Halkini hiçe sayan hükümdar ve ya yönetimçini Halk da hiçe sayar, saygi duymaz.

Antik dövrün filosofu Platonun,, İdeal Devlet’’ fikirleri kecerli deyil. Çün ki, dünyada bu gün bile hiç bir ideal devlet yokdur ve olmamiş, bu insan dogasinin yaratilişindan ireli gelir, çünki ne kader iyi devlet yönetimi olsa bile her zaman narazi, neyise beyenmeyen insanlar olacak ve olub.

Aristotelin, Farabinin Devlet anlayişi fikirleride toplumun insanlarin bir biriyle mükemmel anlaşmasindan , sosyaloji beraberlikden behs etdiyi için, bu Devıet anlayişida keçerli bulunmur. Çün ki, sosyaloji beraberlik ( eşitlik) yaradilişdan olmamiş ve olmuyacak.

Bu günümüzün ve her zamana uygun Devlet ve İdareçilik anlayişi Florensoyali muteffekil Nikola Makiavellinin( 1469- 1527) fikirleridir. Makiavellinin Devlet yönetim sisteminin güclü ellerde tutan Siyasi Şantranc taktasinda oyunu iyi kuran tek Lider in elinde tutmasinin ve Devletin, hakimiyyetin çikarlari söz konusu oldugu halda yalanda söyleye bilir, kendi kardeşinide öldüre biler. Hiç bir ahlaki kurallari hesaba almamlidir. Devletin ve iktidarin avtorotetini korumak için ne gerekirse onu yapmalidir.

M.Ö. 224 yilinde Mete Han Devlet nedir? Anlayişinin bünövresini koymuşdur.

Devletin bekasi için atasi Teomani katl etmişdir. O zaman atasi Teoman Çin li prinsesle evlenmeyi ve devletin Çin liler terefinden yavaş yavaş ele keçirilmesinin ve Türk boylari arasinda ara kizişdirmalarinin Çin lierin olmasini bilerk , bu işi yapmiş ve Böyük Hun hanadanini korumuşdur.

Sultan Mehmet Fatih 1453 ilde Konstantinopolisi Feth etdikden sonra, Devletin bekasi için hökümdarin kardaşlarini öldürülmesini münasub bilmişdir, çün ki, gelecekde kardaşlar devleti ele keçirmek için her biri hem iç, hem de diş güclerin desteyinden istifade ederek min bir zülümle , şehidlerin kaniyla kurulmuş Devleti dagitma tehlükesine getirib çikara bilerdiler.

Orta asirlerin Renesas devrinde muasir devletçilik anlayişinin filosoflarindan Tomas Hobbes ( 1588- 1679) felsefesi ,, Leviathan ‘’ eserinde , Liberalizmin banisi Jonn Lock ( 1632-1704) , Jan Jak Russo ( 1712-1778) Cumhuriyyetin felsefesinin fikir babasi sayilan ve diger fikir filosoflarinin Devlet ve İdare etme sisteminin nasil olmasini söylemişler.

Her zamanlar Monarhiya dan Haos dogar, HAOS dan da Cumhuriyyet dogar.

Her devrin bir Devlet idare etme sistemi vardir. Bu günümüzün Devlet ve Cumhuriyyet fikirleri bu insanlarin eserlerinden bahrenerek meydana çikmişdir.

Azerbaycan Cumhuriyyetinin Devletçilik idyalogiyasi iki Böyük Azerbaycan Türk ogulari Ahmed Bey Agaoglu ve Ali bey Hüseyinzadenin diger aydinlarimizin birge fikirlerinden dogmuşdur.

Türkiye Cumhuriyyetinin Memari Gazi Mustafa Kemal Atatürk hem yukarida yazdigim filosolarin hem de Ali Bey Hüseyinzadenin ve Ahmed Bey Agaoglunun Liberal demokratik fikirlerinden behrelenerek , tarihi bilgisinin iyi olmasiyla ve strateji görüşü , dahi zekasiyla Cumhuriyyeti Kurulmuşdur. ATATÜRK tam DEVLET adami ismine layik bir LİDER.

Evet efendiler Devlet kutsaldir.

Bu gün eziz okuyucularimi yormamak için kisa da olsa fikirlerimi bildirdim. İnşallah gelecek yazilarimda Devlet idare etme sistemlerinden yazilarimda bilgi verecem.

Saygilarimla Reis Difai.

Yorum Yap
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar (1)
Yükleniyor ...
Yükleme hatalı.