Editör, İş Adamı ve şair olan Şehmus Çiçek, öğretmeninin yönlendirmesi ve teşvikiyle şiire uzandığını ifade ederken, "İlk kitabımdaki şiirleri yazarken ne bir şair tanıyordum, ne doğru dürüst şiir kitabı okumuştum, ne de şiirin kurallarını biliyordum" diyor içtenlikle.
Sevgili Şehmus Çiçek'i “Yasak”' ve “Ağlamanın Ardında” adlı kitaplarından hareketle "Abla" konumumla anlatmaya çalışacağım bu yazımda.
Aslında şahsıma ait şair kriterleri ölçeğiyle anlatma ihtiyacı duymuşumdur hep Şehmus' u tanıdığım ilk gün itibariyle. Onun tanıdığım birçok şairden farkının farkındalığıyla.
AĞLAMAK
Ağlamaya yatkınım
Gülmek bana ters gibi
Eğlence sıkar beni
Çelikten kafes gibi
Düğünlerin gürültüsü
Kafamı patlatıyor
Bir derde ortak olmak
Doya doya ağlamak
Beni rahatlatıyor
Ben ağlamaya yatkınım
Sanki her kahkahada bir kusur vardır
Gözyaşıma tutkunum
Her damlasında bir huzur vardır
Kadehlerin tokuşması
Beynimde bir ur gibi
Gülmek beni yakan yaz güneşi
Ağlamak yağmur gibi
Ben ağlamaya yatkınım
Başkalarına alem
Benim için elemdir
Beni en çok mest eden
Gözlerimdeki nemdir
Yas çekmek cennet bana
Dans etmek cehennemdir
Hep ahları paylaştım
Ohlardan uzak durdum
Suçlu bir hakim gibi
Kendime soru sordum
Kolayına kaçmadım
Kendime zoru sordum
Ben ağlamaya yatkınım
Mutluluğun izahını
Mizahta bulamadım
En büyük hatıram
Şahit olduğum dram
Sabah oldu ağladım
Akşam oldu ağladım
Ağlamak benim adım"
***
Benim gözümde bu şiiridir Şehmus Çiçek'in duygu durumunun özeti.
Şair Şehmus Çiçek'in şiir dili de işte bu şiirdir benim gözümde.
"ŞİİR
Yorgan bir iğnedir döşek çuvaldız
Şiirdir her gece uykuma batan
Şiir hep benimle dolaşır gündüz
Şiirdir her gece benimle yatan.
***
Şiir öz ruhumdur şiir bedenim
Şiir bir boy ise ben de bir enim
Edep sarayının kölesi benim
Şiirdir hep bana hükmeden sultan
***
Şiir akşamımdır şiir sabahım
Bir gün neşem olur öbür gün ahım
Şiir hem duamdır hem de günahım
Şiirdir göğsümde durmadan atan
***
Yüreğim taş gibi yüzüm Kerbela
Terk edince bile o gözü ela
Gözyaşı olmadı bin türlü bela
Şiirdir sadece beni ağlatan
***
Ulaşabilseler sağlam delile
Her kim araştırsa hepsi nafile
Yetersiz kalacak öz geçmiş bile
Şiirdir en iyi beni anlatan
***
İmalı imalı anlatılan giz
Ve ak yüreklere çizilen bir iz
İyice dinleyip düşünürsek biz
Şiirdir manaya manayı katan
***
Gelin ulaşalım en şahaneye
Gel sığınalım bir bahaneye
Deseniz ki neyi benzettin neye
Ağıtlar gurbettir şiirdir vatan"
***
Neden bu iki şiiri seçtiğime gelince onca özge şiirinin arasından; Şehmus Çiçek'in Adam + Şair kimliğini ortaya net koyan iki özet şiirdir dönüp dönüp okuduğum bu iki şiir.
"Nermin Akkan'ın şair kriterleri" diye bir başlık atmıştı bir yazısında adını şimdi vermek istemediğim bir arkadaş. Kendince bana kızgınlığını dile getirmişti ama benim gerçeğime de parmak basmıştı bir şekilde.
Nermin Akkan kriteri özetle şudur. Adam olunduktan sonraki adımdır şair olmak. İllaki adam olacak şair benim kriterlerimce.
Üst akıl, kıvrak zeka, genetik yatkınlık, yetkin dil, engin birikim, kıyısız emek ve bir aslan yürek gereksinir şiir ve bu gereksinimleri karşılayandır şair, bana göre.
Bu kriterler ışığında bakıyor ve bu iki şiirde özetliyorum şair Şehmus Çiçek'i ben.
"Bir derde ortak olmak
Doya doya ağlamak"
Bu iki dize bize ŞAİRİMİZİN sosyal ve toplumsal duyarlılığını ortaya koyarken, şiirsel dilinin güzelliğini ve yetkinliğini de ortaya koyuyor.
"Kadehlerin tokuşması
Beynimde bir ur gibi"
İşte size İslami yaşam biçiminin yanında toplum sağlığının temel ilkelerine de dikkat çeken iki dize daha.
"Hep ahları paylaştım
Ohlardan uzak durdum
Suçlu bir hakim gibi
Kendime soru sordum
Kolayına kaçmadım
Kendime zoru sordum"
***
Hayatın, paylaşım, adalet, empati, otokontrol gibi adam olma ölçeğine nasıl da parmak basıyor şair.
Yukarıdaki dizeler, zorlu bir geçitten geçmişliğin kendini bilmeliğini ortaya koyuyor ŞAİRİMİZİN.
Her nedense toplum, şuaranın taşkın davranışlarını,ayrıksı tutumlarını, ahlaki düşkünlüklerini, değerlere bilinçsizce sorumsuzca başkaldırışlarını sanatçılığına atfediyor ve bir anlamda da teşvik ediyor.
Ne yazık ki bu toplumsal kabul bir çok şiir etkinliğini sanatsal bir oluşumdan çıkarıp başka başka olumsuz tanımlamalara taban teşkil ediyor. Bunun sonucu bir çok ismin üzerinde nahoş etiketler oluşuyor. Bu noktadan baktığımızda Şehmus Çiçek "Adam+Şair" tanımında tam not alan şairlerimizden.
"Edep sarayının kölesi benim
Şiirdir hep bana hükmeden sultan" Başkaca söze ne hacet? En basit şekliyle şairin nasıl olması gerektiğinin yol haritası değil de nedir bu iki dize?.
"İmalı imalı anlatılan giz
Ve ak yüreklere çizilen bir iz
İyice dinleyip düşünürsek biz
Şiirdir manaya manayı katan"
'En az sözcükle, en çok şeyi anlatmaktır şiir' denmesinin özeti olan bu dizeler aynı zamanda şiirin gereksindiği söz sanatlarını da ne güzel özetliyor değil mi sevgili Şair kardeşim.
Bütün şiirleri, sözlüğe ihtiyaç duyurmayacak kadar yalın, duru ve öz be öz Türkçedir Şehmuz Çiçek'in. Hece vezninin uyak ve rediflerini kararınca yedirdiği serbest şiirleri, serbest şiir özgürlüğündeki yetkin hece şiirleri onun şiir dilinin ve kıvrak zekasının göstergeleridir.
Toplumsal gerçekliğin yalın örnekleriyle donanık her iki kitabını da tekrar tekrar okuma ihtiyacı duyarım Sevgili Şehmus Çiçek'in.
"Adam Şair" kısaca ve özetle Şehmus Çiçek. Kibirden, riyadan, gönül yoksulluğundan uzak.
Yolun açık olsun sevgili Kardeş Şehmus Çiçek.